الطغاة الذين يقمعون الثورات مثلهم كمثل من يقتلع شجرة واحدة بيده اليمنى
لينثر بذور مئات الاشجار الاخرى بيده اليسرى


2011/04/29

روقى يا سمسمة كله بيطلع فى الغسيل

اليوم فتحت عيني على صوت بينادي علي
الدنيا بقت حرية حرية حرية
عاهدت الوطن الغالي أحكمه أنا و ابني و خالي
و بصبر سنين و ليالي الثورة صبحت لي
حرية حرية
دستور الشعب كيانه    شفنا ف الغيب عنوانه
من يوم ما أمر سبحانه بالثورة للحرية
حرية حرية
و صبحت عزيز فى بلادي    أحميها بعمر جهادي
و أفديها بدم ولادي و إن راحوا يبقوا هدية
حرية حرية
بقى عدل و دستور دايم    بين المحكوم و الحاكم
لا عاد مظلوم و لا ظالم    لا يبيع و لا يشترى فيا
حرية حرية
دي مبادئ و رسمناها    و حقوقنا و عرفناها
و أنا و إنت اللي طلبناها فى تلاتة و عشرين يوليه
حرية حرية






وصاح من الشعب صوت طليق
قوى، أبيّ، عريق، عميق
يقول : انا الشعب والمعجزة
انا الشعب لا شىء قد أعجزه
وكل الذى قاله أنجزه!
أنا الشعب لا أعرف المستحيلا
ولا أرتضى بالخلود بديلا
بلادى مفتوحة كالسماء
تضم الصديق ؛ وتمحو الدخيلا
على باب مصر، تدق الأكف، ويعلو الضجيج
جبال تدور، رياح تثور، بحار تهيج
وتصغى! وتصغى!!
فتسمع بين الضجيج سؤالا وأى سؤال!! وتسمع
همهمة كالجواب، وتسمع همهمةً كالسؤال!!
أين؟ ومن؟
وكيف إذن؟
نعم.. كيف أصبح هذا الجلال
بأقصى مداه!؟
.. حقيقة شعبٍ
غزاه الطغاة، وأى طغاة؟!
.. امعجزة مالها أنبياء؟!
.. أدورة أرض بغير فضاء؟!
****

وتمضى المواكب بالقادمين
من كل لون ٍ وكل مجال
فمن عصر مينا إلى عصر عمرو ٍ
ومن عصر عمرو ٍ لعصر جمال
وكل تساءل فى لهفة ٍ :
أين؟ ومن!؟
وكيف إذن!؟
.. أمعجزة ً مالها أنبياء؟!
.. أدورة أرض بغير فضاء؟!
****

وجاء الغزاة
جميع الغزاة..
فأبدوا خشوعًا
وأحنوا الجباه
وكل تساءل فى دهشة ٍ
.. وكل تساءل فى لهفة :
أمعجزة مالها أنبياء؟!
أدورة أرض ٍ بغير فضاء؟!
تلمح بين الجموع وجوهًا
يرف عليها حنان الإله
.. ففيها المفكر والعبقرى
وفيها التقاة ؛ وفيها الهداة
.. ف(موسى) تشق عصاه الزحام
وذلك (عيسى) عليه السلام
وهذا (محمد) خير الأنام
أمعجزة ماله أنبياء؟!
أدورة أرض ٍ بغير فضاء؟!
****

فاين تحقق ما كان وهمًا
ومن ذا الذى ياترى حققه؟!
وكيف تحرر من أسره
سجين الزمان؟! ومن أطلقه؟!
لقد شاد بالأمس أهرامه
بأيدٍ مسخرة موثقة
على ظهره بصمات السياط
.. وأحشاوه بالطوى مرهقة!!
... وها هو يبنى بحريةٍ
دعائم آماله المشرقه
بسد منيع، عجيب البناء
يبث الرخاء ويوحى الثقه
فارزاق أبنائه حرة
وآراؤهم حرة مطلقه
وليس بهم سيد أو مسود
فكل سواء بلا تفرقة
أمعجزه مالها أنبياء؟!
أدورة ارض بغير فضاء؟!
****

وصاح من الشعب صوت طليق
قوى، أبيّ، عريق، عميق
يقول : انا الشعب والعجزة
انا الشعب لا شىء قد أعجزه
وكل الذى قاله أنجزه!!
****
.. فمن ارضى الحرة الصامدة
بنيت حضاراتنا الخالدة
.. بقوميتى واشتراكيتى
.. ينبض العروبة فى أمتى
****
انا الشعب، شعب ذرى والقمم
زرعت النخيل، صنعت الهرم
****
رفعت المآذن فوق القباب
بنيت المداخن تعلو السحاب
****
 



يا مصر قومى وشدى الحيل
كل اللى تمنيه عندى
لا القهر يطوينى ولا الليل

آمان آمان آمان بيرم أفندى

رفيعين جباه حرة شريفة
باسطين أيادى تأدى الفرض
ناقصين مؤذن وخليفة .. ونور ما بين السما والأرض
يا مصر عودى زى زمان

ندهة من الجامعة وحلوان
يا مصر عودى زى زمان
يا مصر عودى زى زمان
يا مصر عودى زى زمان
ندهة من الجامعة وحلوان

يا مصر عودى زى زمان .. تعصى العدو وتعاندى
آمان آمان بيرم أفندى

يا مصر

يا مصر قومى وشدى الحيل

كل اللى تتمنيه عندى


لا القهر يطوينى ولا الليل

آمان آمان آمان بيرم أفندى

الدم يجرى فى ماء النيل والنيل بيفتح على سجنى

والسجن يطرح غلة وتيل

نجوع ونتعرى ونبنى


الدم يجرى فى ماء النيل والنيل بيفتح على سجنى


يا مصر لسه عددنا كتير لا تجزعى من بأس الغير

يا مصر

يا مصر لسه عددنا كتير لا تجزعى من بأس الغير

يا مصر ملو قلوبنا الخير وحلمنا ورد مندى

أمان بيرم أفندى


يامصر قومى وشدى الحيل

كل اللى تتمنيه عندى

لا القهر يطوينى ولا الليل

آمان آمان بيرم أفندى

يسعد صباحك يا جنينة يسعد صباح اللى رواكى

يا خضرا من زرع إدينا

شربت من بحر هواكى

شربت من كاس محبوبى

وعشقت نيل أسمر نوبى

وغسلت فيه بدنى وتوبى وكتبت إسمه على جلدى

آمان آمان آمان بيرم أفندى يا مصر












غني يا سمسمية

غني يا سمسمية

لرصاص البندقية

ولكل إيد قوية

حاضنة زنودها المدافع

* * *

واللي وراها بيدافع

ووصي عبد الشافع

يضرب في الطلقة مية

* * *

في الغيط وفي المعامل

بيأدي الواجب كامل

واديله وردة هدية

* * *

في الجامعة وفي المدارس

لمجد بلاده حارس

من غدر الصهيونية

-----------------------


هناك 4 تعليقات:

بسمة الورد عطر المشاعر يقول...

الله الله الله ايه الثورة الكبيرة دى من ورايا طيب انهينى اهتف معاكى يلا انا جيت اهو

انا الشعب انا الشعب لا اعرف المستحيلا
ولا ارتضى للخلود بديلا

الله ياست ام كلثوم الله

دامت وطنيتك ياقمر

كنت هنا مع الثورة اكيد

غير معرف يقول...

وماأجمل روح الوطن بداخلنا وحب الأرض المغروس في القلب والروح فلن ينتزع أحدهم عشقنا لبلدنا ..ولكِ ايضاً يامصر فلها في القلب كل الحب لتبقى في قلوبنا ام الدنيا الحبيبة "
؛؛
؛
عبير الياسمين
أتعلمين شعرت أنني أنظر لنيل مصر الحبيبة فكم أرتبطت صورته بعيني منذ كنت في التاسعة من عمري ..ورب محمد أدمعت عيناي ولكن بفخر وسعادة بروحك الوطنية التي ملئت مدونتك فحمى الله بلادنا العربية وحمى الله حبيبتنا مصر "
؛؛
؛
لروحك عبق الغاردينيا
كانت هنا
reemaas

yasmine يقول...

سومة حبيبتى

اعمل ايه طيب انا قلت ارفع من روحى المعنوية و اعيش نفسى فى جو يفكرنى بالثورة و المرة اللى جاية هبقى اعمل حسابك معايا بس فى التحرير بقة :)

كنت عارفة ان اغنية ام كلثوم هتعجبك لانى عارفة ذوقك و هى فعلا حلوة اوى

نورتينى و مبسوطة لمرورك و يارب ما يحرمنى منه ابدا

yasmine يقول...

ريماس

فى الوطن نشهد الفرح و الحزن ، الانتصارات و الانكسارات ، العزة و الذل ، القوة و الضعف ... و الحياة و الموت و برغم كل ده تبقى حقيقة واحدة ان هذا الوطن خالدا فى قلوبنا طالما فيها نبض و لن يستطع احد اخذ هذا منا مهما حاولوا
و ده لو كان ينطبق على حب اى منا لبلده فأكيد يسرى على علاقته بأى دول و شعب ينطق بحرف الضاد

فشعورك حبيبتى راقى و جميل و صادق و احييك عليه و اشكرك على كلماتك فى حقى و على مرورك بمدونتى المتواضعه ووضع لمستك الجميلة التى اسعدتنى جدا جدا

شكرا لك

على فكرة اسمك حلو اوى بس معناه ايه لانى بحثت عن معناه لقيت مرادفات كثيرة ؟!!